Hej! 

Här kommer en beskrivning på hur du gör din egen snedslå. 

Jag syr mycket tygkassar och använder ibland 50mm (5cm) bred snedslå till banden. Tyvärr finns det ett väldigt litet utbud av så bred snedslå och jag vill ha mååånga att välja på. 
Så mitt enda alternativ var att fixa det själv och det är nu gjort! 

Du behöver:
Riktigt grovt papper
Linjal
Penna
Tejp
Häftapparat



Rita av och klipp ut detta i pappret.

Märk ut mitten på mittdelen och linjerna på vikaren (2,3cm från kanten) 
Märk även ut mitten på fästet 6cm från kanten, som jag glömde när jag ritade mönstret. 


Mina är lite skrynkliga då jag använder ett papper som ligger runt bananerna när de levereras till butik.

Nu är det dags att använda tejpen. 

I mitt första försök märkte jag att det blev alldeles för mycket friktion när jag skulle dra igenom tyget, och löste detta genom att sätta tejp på vikarens insida och mittdelens fram och baksida.

OBS! 
Lämna ca. 1cm otejpat längst ner på båda delarna, ifall man skulle komma åt med strykjärnet vill man inte ha smällt plast på det! 


Nu går går det undan, så håll i er! 

Vik linjerna på vikaren mot mitten på den tejpade sidan, de ska bli en glipa på ca. 4mm 

Lägg mittdelen avig mot avig mot mitt markeringarna, häfta med mittdelen upp så stiftens baksida kommer på fästet.


Stoppa in mittdelen med fästet nedåt, båda de otejpade delarna ska nu ligga kant i kant med varandra. 


Ta fram bottendelen och placera den kant i kant med fästet och häfta på båda sidorna.


Se till att vikaren fortfarande ligger rakt och häfta sedan fast den i bottendelen.


Jag häftar även en gång ca. 4-5mm över viklinjen på varje sida för att hjälpa till att hålla upp sidorna lite. 

Nu är den klar! 

Jag klipper mina remsor 9,5cm breda och de blir då 50mm breda (2,5cm när de sytts på). 


Det är lite pilligt att få in bandet i början, men man får in snitsen, och när man väl gjort det glider det fint. 


Lycka till med snedslån!

Om något är oklart, lämna gärna en kommentar.
50mm bred, beskrivning, bred snedslå, egen snedslå, gratis, göra, mönster, själv vikare, snedslå, valfri bredd, veckare,

3 kommentarer

Mari

11 Sep 2014 17:19

Tusen tack för den här beskrivningen! Jag har länge velat ha minst en snedslåvikare men tyckt dom varit för dyra. Nu kan jag göra hur många som helst i vilka bredder jag vill alldeles gratis, sånt gillas skarpt av en fattig sömmerska :)

Svar: Hej!

Tack själv 😊
Hoppas allt går bra med dina snedslåband 😊
lilla08a.blogg.se

Anonym

30 Oct 2014 23:30

Shit så smart! Tusen tack! :)

Clara

16 Mar 2018 17:59

Asssså! Sjukt bra beskrivning! Jag googlade runt på hur de ser ut så ja kunde göra en (de finns inte i min storlek heller) och hittade de här! Fantastiskt!! Tack!

Kommentera

Publiceras ej