För att göra denna kudde behöver du:

80cm ullfilt eller ullblandad filt
50cm vävt tyg, jag använde bomulls satin
stoppning (jag använde vadden från två IKEA SLÅN kuddar)
Nål
tråd
Och en symaskin såklart!

(Om du vill göra den som ett kuddfodral behöver du också ett blixtlås som är lika långt som diametern på din baksida, på min är det 43cm. Du behöver även tänka över ditt materialval då ull hellst inte ska åka i tvättmaskin)



Mönstret består av 5 cirklar, mina har dessa mått i diameter:

43cm
12cm
8,5cm
6,5cm
3cm

För att få ut dessa cirklar snabbt och snyggt gick jag cirkel letar jakt hemma, det jag använde var en tvättkorg, en skål, två olika glas och en femkrona.

När du hittat något passande är det bara att rita av och klippa ut, jag använde mönsterpapper, men Smör- eller bakplåtspapper fungerar lika bra. Det viktigaste är att det går att nåla i.

Nu är det dags att klippa ut "bladen"



Vik tyget dubbelt så 12cm-cirkeln får plats, se till att du inte får med stadkanten i cirkeln. Klipp ut utan sömsmån. På detta sätt får du ut 2 st cirklar åt gången, jag hade totalt 40st cirklar men antalet varierar beroende på hur tätt och hur mycket du veckar dem när du syr.

Upprepa detta med alla cirklar utom den största. Totalt ska du ha:

40st 12cm
40st 8,5cm
10st 6,5cm
3st 3cm

När det är klart är det dags för den stora cirkeln. Även den klipps ut i dubbelt tyg.



När den klipps ut lägger jag till ca. 3cm sömsmån, det behövs när den ska sys ihop sedan.
Dels för att den drar ihop sig lite när alla bladen är fastsydda och dels för att man behöver lite extra ett hålla i när man ska sy ihop den.



Dela alla cirklar utom den största på mitten.



Börja med det största halvorna. lägg ut dem enligt bilden ca. 4cm in från kanten på den största cirkelns rätsida. Nåla.

Alla bladen kommer nu att sys på i en inåtgående spiral, du kommer alltså bara fästa en gång i början och en gång när du kommit in till mitten.

Du börjar med att sy ca. 1 cm från den raka sidan på halvcirklarna. Sy tills du har ett halvt blad kvar.

(Tips: Om du tittar på bilden ser du att mina halvcirklar ligger i ett mönster, ena sidan över och andra sidan under. Detta är för att underlätta sömnaden och undvika attt "möta" en kant.)



Lägg in ett nytt blad under det du håller på att sy fast.
Sy fram tills det nya bladet hålls fast



Börja sedan vika enligt bilden ovan.
på de största bladen varierar jag mellan 2 och 3 veck per blad, på de mindre mellan 1 och 2 och 1 veck på de minsta.

Fortsätt sy på de stora bladen enligt ovan tills mitten cirkeln är 25cm.



byt till de mellanstora bladen och sy tills cirkeln är 7cm.



byt till de minsta bladen och fyll i det som är kvar.
det blir riktigt pilligt på slutet!

Nu ser min mitt ut så här



Nu kommer de pyttesmå bladen in i bilden, vik ett av den 2 gånger så den blir stor som en fjärdedel och handsy fast dem i mitten. jag använde alla tre, du kan självklart göra efter eget tycke.







Fäst ordentligt.

Vik upp det yttersta bladen mot mitten och nåla.



lägg baksidan räta mot räta och sy så nära kanten du kommer.
Glöm inte att lämna ett vändhål på 15cm minst.

Vänd
Stoppa
smygsy ihop hålet

KLART!!


Om något verkar fel eller du inte förstår lämna en kommentar
så löser vi det :)

Kommentera

Publiceras ej